تأملی در قضیه ردالشمس

بسم الله الرحمن الرحیم
مقدمه :
اهل بیت پیامبر صلی الله علیه و آله الاطهار واسطه فیض الهی و نمونه انسانهای کامل و الگوی تعریف شده توسط خداوند متعال برای کلیه انسانها هستند لذا هیچ مسلمان معتقدی نمی تواند منکر فضائل والای اهل بیت باشد. علمای اسلام اعم از شیعه و سنی روایات متعددی از فضایل و کرامات اهل بیت نقل کرده اند که بیانگر مقام والای اهل بیت عصمت و طهارت است.
با این وجود گاهی تناقضات موجود در تعداد معدودی از این روایات ، با قرآن یا اصول عقلی و دینی بگونه ای غیرقابل توجیه است که راه را برای پذیرش آن سخت می کند. به عنوان مثال در برخی روایات فضیلتی به یکی از اولیا الله نسبت داده می شود اما در ازای این انتساب بجای اثبات فضیلت و یا در کنار انتساب فضیلت، نعوذبالله معصیتی یا عملی خلاف عقل و علم یا دین به آنها نسبت داده می شود. به عنوان نمونه می توان به بحث لخت مادرزاد شدن یکی از پیامبران اولوالعزم در برابر مردم ( نعوذبالله ) اشاره کرد . در این مساله راوی به خیال خود می خواهد اثبات کند که خداوند حضرت موسی علی نبینا و علیه السلام را دوست داشت و حاضر نبود باور یاوه مردم در اذهان آنها باقی بماند لذا پیامبر خود را لخت مادرزاد میان جماعت فرستاد تا آبروی او را حفظ کند و از شایعات مبنی بر ایراد جسمی تبرئه کند. راوی این روایت جعلی در صدد اثبات فضیلتی مانند تبرئه حضرت موسی از شایعات توسط خداوند است در حالی که خواسته یا ناخواسته رذیلتی مانند لخت شدن در بین جماعت به آن وجود معصوم نسبت داده می شود.
مساله ردالشمس نیز به نظر می رسد یکی از این گونه مسائل باشد که می خواهد فضیلتی مانند اهمیت فوق العاده امیرالمومنین علیه السلام برای عالم را اثبات کند اما به قیمت شبهات بزرگی که این فضیلت را کمرنگ کرده و گاهی حتی نعوذبالله مایه طعن و نسبت گناه به آن بزرگوار می شود.
ذیلا متن روایت و شبهات مربوط به آن را بررسی می کنیم .
*  در بخشهایی از این مقاله از کتاب نقد سندی و محتوایی روایت رد الشمس لعلی ابن ابی طالب (ع) موجود در سایت تبیان نیز بهره برده شده است.
*  با توجه به طولانی بودن مقاله حاضر می توانید نسخه Pdf آن را جهت مطالعه آفلاین دانلود بفرمایید . لینک دانلود  ادامه مطلب ...