عزاداری یا چهارشنبه سوری ؟

بنام خدای بخشنده مهربان


با اینکه موضوع این وبلاگ بیان انحرافات اجتماعی و عقیدتی و فرهنگی است و قصد ارائه مصداق برای موضوعات وبلاگ ندارد اما موردی که اشاره خواهد شد به علت اینکه طی سالیان دراز به یک روال ثابت تبدیل شده است لازم دانسته شد اشاره ای مصداقی به آن شود. شاید با تذکر مومنین روند مذکور به مرور زمان اصلاح شوند.


این عزاداری است یا چهارشنبه سوری ؟

شب عاشورای حسینی ، توفیق اجباری یافتم که به دعوت یکی از بستگان در مراسم عزاداری روستای شیشوان شهرستان عجب شیر در آذربایجان شرقی حضور داشته باشم .

این روستا بعلت عزاداری منحصر به فردش در شب عاشورای هرسال پذیرای مهمانهای مختلف از شهرهای مختلف ایران است. 


در عزاداری مخصوص این روستا که به پولکه گردانی مشهور است ، هیچگونه علامتی از حزن و اندوه دیده نمی شود بلکه چنانچه مشهود است و در تصاویر نیز خواهید دید مردم چنان با شور و شوق آن را اجرا می کنند که گویی یک جشن بزرگ ملی مانند چهارشنبه سوری یا جشنهای شیرگردانی چین گرفته اند.


در این مراسم ده ها توپ بزگ پارچه ای به دور سیم پیچیده شده و آتش زده و در میان مردم چرخانده می شود. و بسیار اتفاق می افتد که تکه های آتش از توپ پارچه ای جدا شده و لباس و سر و صورت مردم را می سوزاند . 


هیجان این مراسم به قدری زیاد است که مردم شهرهای عجب شیر و بناب و روستاهای اطراف نیز در سالهای اخیر تصمیم گرفتند آن را اجرا کنند.


به گفته فامیل ما ، چند سال پیش نیروی انتظامی با توجه به خطرات این آئین آتش پرستانه و خطرناک تصمیم گرفت جلوی آن را در روستای شیشوان و شهر عجب شیر بگیرد. 


نمایندگان شورای روستای شیشوان با مسئولین نیروی انتظامی صحبت کردند و با یادآوری قدمت چندین ده ساله این مراسم ، آنها را از عواقب درگیر شدن با احساسات مذهبی ! مردم و ایستادن در برابر دستگاه امام حسین علیه السلام بر حذر داشتند.


اما پلیس شجاعانه به وظیفه خود عمل کرد. 


نتیجه این کار ، زخمی شدن تعدادی از مامورین نیروی انتظامی بود. نتیجه ای که پلیس را مجاب کرد تا در سالهای آینده فقط تماشاگر و تامین کننده امنیت مجریان این مراسم باشد. 


نیروی انتظامی در سالهای گذشته با تلاش فراوان موفق شد اجرای آن را در شهر عجب شیر متوقف کند. هرچند که امسال دور از چشم پلیس آن را در نقاطی از شهر اجرا کردند و خسارات خودشان را زدند.






پی نوشت :

متاسفانه خبرگزاری مهر و سایر وبسایتهایی که این مراسم را گزارش کرده اند به تحسین و تایید مراسم فوق پرداخته اند در حالیکه علاوه بر خسارات مالی و جانی ( زخمی شدن مردم) و انحراف آشکار آن از روح عزاداری سیدالشهدا (ع) ، مخالفت نیروی انتظامی و سپاه به عنوان نمایندگان نظام جمهوری اسلامی با این پدیده خطرناک و غیرمنطقی، نشانگر انحراف این مساله است.


نظرات 6 + ارسال نظر
حرف تو پنج‌شنبه 9 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 16:37 http://harfeto.ir/

سلام.. تشکر از شما به خاطر ارسال مطلبتون در "حرف تو"

"غلطهای رایج"

با آدرس: http://harfeto.ir/?q=node/2657

در این سایت انتشار یافت.

چشم به راه مطالب خوب شما هستیم.

هدیه سایت "حرف تو" به شما:
امام حسین علیه السلام فرمودند: همنشینی با فاسقان انسان را در معرض اتهام قرار می دهد.


یا علی

سهیلا یکشنبه 12 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 12:40

با سلام واقعا جالب بود دست مریزاد ...و صد تا تشکر که برای سایت ها و خبرگزاریها هم ارسال شد من در جنوبی ترین نقطه ایران وصف این مراسم رو شنیدم البته همه تا دلتون بخواد از هیجان و زیبایی های این مراسم میگفتند اما با خوندن مطلب شما همه چی روشن شد از سایت رجا نیوز که آدرس نوشته بودی لینک شدم سپاس

نرگس یکشنبه 12 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 23:42

سلام خسته نباشید
من معنی این آتش بازیها را نفهمیدم خودشان چگونه معنی میکنند؟

سلام
من شخصا از چند نفرشان فلسفه این مراسم را پرسیدم هیچکدامشان نمی دانستند ولی بخاطر قدمت و پیشینه آن ، شدیدا به آن علاقه مند بودند.
ممنون بخاطر نظرتان

الودود جمعه 24 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 00:11 http://al-vadud.blogfa.com/

سلام.
واعا آدم چی می تونه بگه.
نکته مهمی که در برگزاری مراسم عزاداری سیدالشهدا علیه السلام باید به آن توجه شود این است که: در عزاداری امام حسین علیه السلام معصیت خدا جایگاهی ندارد.

مجمع پیروان مهدی موعود(عج) یکشنبه 13 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 14:29 http:///www.sahebasr.com

دوست عزیز سلام
نظر به پژوهش در حوزه دین و قرائت های دینی در علوم. سایت
http://www.sahebasr.com/ ‎
بعنوان یک پایگاه پژوهشی و تحقیقاتی سعی در معرفی و ایجاد زمینه های لازم برای این امر را دارد. با کمک شما در جهت نشر و معرفی می توان که گستره وسیعی تری را در شناسایی و شناساندن تحقیقات دیــنی و پژوهش در دین برای عموم گشوده شود.
با کمال قدردانی درخواست میشود که لینک این پایگاه اینترنتی را در لیست سایت و پایگاه خویش قرار دهید.با تشکر.

Anbifveime سه‌شنبه 29 اسفند‌ماه سال 1396 ساعت 16:57 http://dkjshye7s632.com

http://dkjshye7s632.com
This really answered my downside, thank you!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد