نفوذ هفت شیطان به اولین صفحه قرآن

بسم الله الرحمن الرحیم

یکی از مسائلی که بعضیها ( چه در میان مردم عادی و چه در میان ائمه جماعات ) شدیدا به آن اعتقاد دارند و خود را ملزم به رعایت آن می دانند این است که موقع قرائت سوره حمد در قرآن و نماز باید دقت کرد که کلمات « الحمد» و « لله » و شش کلمه متوالی دیگر مانند لله رب و ایاک نعبد و ... به هم نچسبند و باید با کش دادن حرف آخر کلمه اول مانع از ایجاد کلمات دُلل هرب کیو کنع کنس تعل بعل شد . زیرا کلمات مذکور نام شیطان هستند و قرائت آنها در سوره حمد باعث اشکال می شود. 

ذیلا این نظریه را بررسی می کنیم:

1- تنها منبع روایت مذکور کتاب عروه سید یزدی است و ایشان این نظریه را بدون ذکر سند و منبع و بدون اینکه رد یا تایید کنند به این شکل مطرح کرده اند که : بعضی ها می گویند کلمات مذکور کلماتی مهمل و بی معنی اند.(عروة الوثقی‌، سید محمد کاظم طباطبایی‌، کتاب صلاة‌، مسائل قرائت‌، مسئله 55.)

2- هیچ آیه یا روایتی مبنی بر اینکه شیطان یا شیاطینی به نامهای مذکور وجود دارند موجود نیست و کسی که این کلمات مهمل را به نام شیطان نامگذاری کرده است احتمالا می خواسته پیاز داغ قضیه را بیشتر کند.

3- اگر به وجود آمدن کلمات مهمل موجب ایراد در قرائت قرآن می شود چرا فقط این کلمات مهمل را در سوره حمد جدی بگیریم و به کل آیات و صفحات قرآن و سایر بخشهای نماز تعمیم ندهیم؟

4- به فرض هم که نام شیطان یا کلمات مهمل باشند وقتی نیت گوینده سخن دو کلمه مجزا از همدیگر باشد چه لزومی دارد از محل اتصال آنها کلمه دیگری را استخراج و معنی کنیم. درست مثل اینکه یکی به دیگری بگوید سلام علیکم و طرف مقابل بنشیند فکر کند که منظور از معل یا مُنعل که از اتصال این دو کلمه حاصل شده چه بود؟

5 - قاعده تجوید این است که علائم فتحه و کسره و ضمه بصورت کوتاه و حروف آ ای او بصورت کشیده تلفظ شوند. اگر بخاطر یک سخن بی مفهوم فتحه و کسره و ضمه را کشیده بخوانیم ایراد در تجوید نماز و قرآن حاصل می شود و نکته مهم این که هیچ یک از اساتید بزرگ قرآنی که به شیوه فصیح عربی قرآن را قرائت می کردند مانند « عبدالباسط و .. »به این اصل ساختگی توجه نکرده اند.

دانلود کنید : سوره حمد با صدای مرحوم استاد عبدالباسط 


به قول مجری محترم رادیو قرآن که چندی پیش دلایل ساختگی بودن این مساله را بررسی می کرد، اگر این مساله را تا بحال نشنیده بودید خوش بحالتان سعی کنید از ماهم نشنیده بگیرید. ولی اگر شنیده بودید و طبق آن عمل می کردید فراموش کنید و صحت قرائت خود را بخاطر یک مساله ساختگی خراب نکنید.

نظرات 8 + ارسال نظر
fars جمعه 6 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 16:30 http://www.fars.me.cc

۹۸۶۵۰۶۵۱۰۸۸گاهی شانس فقط یک بار به آدم رو میاره پس باید قدرش رو دونست بهترین فرصت زندگی شما برای ثروتمند شدن مجموعه ای بی نظیر برای اولین بار در ایران برای کسانی که می خواهند بهتر زندگی کنند و از کمترین وقت و هزینه بیشترین سود را ببرند.برای آگاهی از جزییات بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید.
http://www.fars.me.cc

میثم چهارشنبه 12 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 11:41 http://pajayepa.mihanblog.com/

سلام
از اینکه به وبلاگم سر زدید از شما تشکر می کنم. پست های بسیار مفیدی دارید. اینکه امام زمان علیه السلام وقتی ظهور می فرمایند دین جدیدی می آورند بی مناسبت نیست. خیلی از چیزهایی که رنگ و لعاب دینی داره و عوام پسند است را گاهی دانسته یا نادانسته وارد دین کرده ایم تا چه برسد به افزودنی های غیر مجاز و غبر دینی!. کاش که بفهمیم و تکانی به دینداریمان بدهیم.
التماس دعا

میثم چهارشنبه 12 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 11:57 http://pajayepa.mihanblog.com/

لطفا یک بیت یا مصرعی از شعر مولوی را که در نظرتان در وبلاگ پا جای پا فرموده اید را در صورت صلاحدید بنویسید یا آدرسی بدهید. ممنون می شوم.

خرید اینترنتی سه‌شنبه 15 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 17:22 http://javanbazar.com

سلام دوست و همکار عزیزم سایت بسیار خوب و عالی دارید
و اگر ازش پشتیبانی بیشتری کنید خیلی عالیتر میشه.
دوست عزیزم من مایل به تبادل لینک با شما هستم
همکار عزیزم در صورتی که با تبادل لینک موافق هستید حتما به سایت من که سایت خودتون هست تشریف بیاورید
و بگید با چه نامی لینکتون کنم و اگر مایل به تبادل لینک بودید من را با عنوان

خرید اینترنتی

لینک کنید.

هم اکنون سایت من (رتبه در گوگل 3) . خوشحال میشوم به سایت من یک سری بزنید و نظر زیبا تون را بگید

هم اکنون آمار روزانه سایت من بین 2000 تا 3000 هست.

http://javanbazar.com

منتظر نظر زیباتون هستم. یادت نره حتما بیا...

مقتدر مظلوم چهارشنبه 30 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 16:08 http://mazloum.ir

ایده های خود را در حوزه فضای مجازی به مقام معظم رهبری برسانید.

برای اطلاع بیشتر به لینک زیر رفته و از اولین فراخوان ایده های فعالان مذهبی به رهبر معظم انقلاب با قراردادن لوگو حمایت کنید
http://mazloum.ir/page/didar-ba-rahbari

جشنواره وبلاگ نویسی واجب فراموش شده یکشنبه 10 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 10:46

جشنواره وبلاگ نویسی واجب فراموش شده ( با موضوع امر به معروف و نهی از منکرو... ) به همراه اهدا 10 کمک هزینه سفر به مشهد مقدس به نفرات برگزیده – آخرین مهلت ثبت نام 25/7/92- جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به وبسیات sjavan.irمراجعه نمایید.

خودم یکشنبه 5 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 17:05

ها ها ها .........................................................................................................................

یار مهدی شنبه 14 آذر‌ماه سال 1394 ساعت 14:49

همه درست ولی مورد 4 مشکل داشت چون اگر به طور مثال یک دختر و پسر کار ناروایی کنند ولی بعدا بگویند نیت ما این بوده که ما زن وشوهریم آن وقت چه پس درست به قضیه بنگریم
در کتاب «عروة الوثقی»، روایتی از پیامبر اکرم بدین صورت نقل شده است که، «ان فی فاتحة الکتاب سبعة اسماء من الشیطان فاحذرو[ها]»، این حروف به حروف مهمله مشهورند،‌و در شعری آمده:

اول دلل و هرب کیوم است و کنع پنجم کنس و تعل و بعل نیز بدان

لطفاً‌در این مورد توضیح دهید؟

پاسخ
با بررسی وتفحصی که انجام شده است در کتاب «عروة الوثقی» تألیف سید محمد کاظم طباطبایی یزدی(ره) و نیز برخی از جوامع روایی مانند بحارالانوار و وسائل الشیعة چنین روایتی یافت نشد، و آنچه در کتاب «عروة الوثقی» در بحث آداب القرائة و احکام آن در (مسأله 55)، فرعی از فروعات فقهی آمده، این است که، در قرائت سورة مبارکة حمد و سور ‌دیگر می‎بایست به نحوی بین کلمات تمیز داده شود که اگر دو کلمه با هم ترکیب شد یک کلمه مهمل و بدون معنا از آن ایجاد نشود.

ایشان پس از این بیان، مثالهایی از کلمات مهمل در سورة حمد را آورده است که در مضمون شعر فوق نیز به آن اشارت شده است، این کلمات از آنجا که مهمل و بدون معنا هستند و معنای حقیقی کلمات قرآن را تغییر می‎دهند باید از آن اجتناب شود.

آن کلمات عبارتند از (دُلِل) که از دو کلمه (الحمـ دُ لِلـ ـه)

و (هِرَب) که از دو کلمه (لِلّـ ـهِ رَبّ)

و (کِیَوْ) (یا کِیَوْم) که از دو کلمه (مالـ کـیوم)

و (کَنَع) که از دو کلمه (ایّا کـنعـ بد)

و (کَنَس) که از دو کلمه (ایا کـنسـ تعین)

و (تَعل) که از دو کلمه (اَنعمـ تـعـ لیهم)

و (بعل) که از دو کلمه (غیرالمغضو بـ عـلـ یهم) پدید می‎آید.

بنا بر این آنچه که می‎گویند در سورة‌حمد، هفت کلمة مهمل وجود دارد، همین کلمات است، اگر چه پدید آوردن کلمات مهمل، اختصاص به این عدد ندارد، بلکه ممکن است کلمات دیگری نیز ساخته شود که یا اصلاً بی معناست و یا معنایی غیر از معنای اصلی خواهد داشت، و در اصطلاح تجوید آن را «خلط و مزج» می‎نامند.

اما این که در میان عده‎ای معروف شده است که این‏ها نامهای شیطان است، ریشه ندارد و شاید از این جهت، این مطلب را گفته‎اند که باید هنگام قرائت قرآن دقت شود تا کلمات قرآن به هم نیامیزد وکلمه جدیدی غیر از آنچه خداوند نازل کرده است ساخته نشود و لازم است هر کلمه‎ای از قبل و بعدش، تفکیک گردد تا معنای واقعی آن به دست آید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد