نفوذ هفت شیطان به اولین صفحه قرآن

بسم الله الرحمن الرحیم

یکی از مسائلی که بعضیها ( چه در میان مردم عادی و چه در میان ائمه جماعات ) شدیدا به آن اعتقاد دارند و خود را ملزم به رعایت آن می دانند این است که موقع قرائت سوره حمد در قرآن و نماز باید دقت کرد که کلمات « الحمد» و « لله » و شش کلمه متوالی دیگر مانند لله رب و ایاک نعبد و ... به هم نچسبند و باید با کش دادن حرف آخر کلمه اول مانع از ایجاد کلمات دُلل هرب کیو کنع کنس تعل بعل شد . زیرا کلمات مذکور نام شیطان هستند و قرائت آنها در سوره حمد باعث اشکال می شود. 

ذیلا این نظریه را بررسی می کنیم:

1- تنها منبع روایت مذکور کتاب عروه سید یزدی است و ایشان این نظریه را بدون ذکر سند و منبع و بدون اینکه رد یا تایید کنند به این شکل مطرح کرده اند که : بعضی ها می گویند کلمات مذکور کلماتی مهمل و بی معنی اند.(عروة الوثقی‌، سید محمد کاظم طباطبایی‌، کتاب صلاة‌، مسائل قرائت‌، مسئله 55.)

2- هیچ آیه یا روایتی مبنی بر اینکه شیطان یا شیاطینی به نامهای مذکور وجود دارند موجود نیست و کسی که این کلمات مهمل را به نام شیطان نامگذاری کرده است احتمالا می خواسته پیاز داغ قضیه را بیشتر کند.

3- اگر به وجود آمدن کلمات مهمل موجب ایراد در قرائت قرآن می شود چرا فقط این کلمات مهمل را در سوره حمد جدی بگیریم و به کل آیات و صفحات قرآن و سایر بخشهای نماز تعمیم ندهیم؟

4- به فرض هم که نام شیطان یا کلمات مهمل باشند وقتی نیت گوینده سخن دو کلمه مجزا از همدیگر باشد چه لزومی دارد از محل اتصال آنها کلمه دیگری را استخراج و معنی کنیم. درست مثل اینکه یکی به دیگری بگوید سلام علیکم و طرف مقابل بنشیند فکر کند که منظور از معل یا مُنعل که از اتصال این دو کلمه حاصل شده چه بود؟

5 - قاعده تجوید این است که علائم فتحه و کسره و ضمه بصورت کوتاه و حروف آ ای او بصورت کشیده تلفظ شوند. اگر بخاطر یک سخن بی مفهوم فتحه و کسره و ضمه را کشیده بخوانیم ایراد در تجوید نماز و قرآن حاصل می شود و نکته مهم این که هیچ یک از اساتید بزرگ قرآنی که به شیوه فصیح عربی قرآن را قرائت می کردند مانند « عبدالباسط و .. »به این اصل ساختگی توجه نکرده اند.

دانلود کنید : سوره حمد با صدای مرحوم استاد عبدالباسط 


به قول مجری محترم رادیو قرآن که چندی پیش دلایل ساختگی بودن این مساله را بررسی می کرد، اگر این مساله را تا بحال نشنیده بودید خوش بحالتان سعی کنید از ماهم نشنیده بگیرید. ولی اگر شنیده بودید و طبق آن عمل می کردید فراموش کنید و صحت قرائت خود را بخاطر یک مساله ساختگی خراب نکنید.