توطئه ای بنام جام رمضان

سالها پیش در ایام دبیرستان ، چند هفته مانده به ماه مبارک رمضان پیشنهادی به مسئولین پانسیونی که در آن درس می خواندیم دادیم که مثل بسیاری از جاهای دیگر ما نیز در ایام مبارک رمضان مسابقات ورزشی موسوم به جام رمضان داشته باشیم.

آن روز مدیر ما با قاطعیت این پیشنهاد را رد کرد و جام رمضان را توطئه ای از جانب دشمن برای تحت الشعاع قرار دادن ماه مبارک رمضان و جدا کردن جوانان از مساجد دانست.

آن روز در اوج جوانی و نوجوانی حرفهای آقای مدیر برای ما قابل قبول نبود و فکر کردیم یا از بدبینی مفرط یا از ترس اختصاص بودجه برای ورزش یا هر دلیل دیگری پیشنهاد ما را رد کرده است. 

بعد از فارغ التحصیلی از دبیرستان در کانون فرهنگی هنری مسجد جامع شهر کوچکمان عضو شدم. در اولین ماه رمضان پیشنهاد شرکت در جام رمضان را با مسئول کانون مطرح کردیم و موافقت شد تا تیم فوتسال ما نیز در جام رمضان شرکت کند. 

همان روزها بود که به عمق سخنان مدیر دبیرستان مان پی بردم. درست در لحظه ای که بعد از نماز جماعت مغرب و عشا امام جمعه پیر و وارسته شهرمان بالای منبر رفت حدود دو سوم جمعیت مسجد از جمله اعضای کانون فرهنگی هنری همان مسجد جهت شرکت در مسابقات فوتسال و یا تماشای مسابقات جام رمضان ، مسجد را خالی کردند. و به ورزشگاه چند هزار نفری رهسپار شدند. دقیقا در همان لحظه ها بود که معنای آیه شریفه (وإذا رأوا تجارة أو لهوا انفضوا إلیها وترکوک قائما ) را با عمق وجود احساس می کردم و کلمات آقای مدیر در گوشم طنین انداز می شد که جام رمضان توطئه دشمن است برای جدا کردن نسل جوان از مساجد در روزهایی که هر ثانیه اش را باید غنیمت دانست .

خیلی از ما از کنار این مسائل به سادگی می گذریم و اگر کسی هم حساسیتی نسبت به این امور نشان می دهد او را متهم به توهم توطئه می کنیم ولی وقتی در همان محیط قرار می گیریم و کمی فکر می کنیم توطئه را با تمام وجودمان حس می کنیم. 

دوستی به نقل از یکی از اساتید بزرگ کشور می گفت که دشمن رساله های مراجع ما را بررسی می کند و هر جا که به کلمه مکروه یا حرام رسید دقیقا با استفاده از عوامل داخلی و رسانه ها و ترفندهای خاص سعی می کند همان مکروه یا حرام را در جامعه ما جا بیاندازد. همان استاد می گفت پیشینیان ما در تغذیه چنان حساس بودند که میزان نیاز بدن به آهن و مس را محاسبه کرده بودند و از دیگ و قابلمه مسی و ملاقه آهنی استفاده می کردند تا نیاز بدن به مس و آهن بصورت متناسب تامین شود. انگلیسی های موذی وقتی کشور ما را در استعمار خود گرفتند از اولین کارهایی که کردند این بود که ظروف مسی و آهنی را سریعا از رده خارج کردند و آلومینیوم و بعد تفلون را جایگزین کردند که خاصیت شدید سرطانزایی دارند. 

وقتی دشمن از یک دیگ و قابلمه ساده ما نمی تواند بگذرد چگونه از اقبال جوانان به مسجد بگذرد. و چگونه از اقبال عمومی مردم به مشاهد و حرمهای ائمه اطهار و امام زادگان بگذرد. 

آیا تابحال فکر کرده اید که چرا دهها پروژه بزرگ تفریحی در شهر مشهد افتتاح می شود. بگونه ای که انسان دقیقا احساس می کند که میخواهند شهر مقدس مشهد را از یک شهر زیارتی به شهر تفریحی تبدیل کنند. و حرم پاک امام رضا علیه السلام را تحت الشعاع قرار دهند.

و همان تحت الشعاع قرار دادن را سالهاست تحت عنوان جام رمضان در مورد مساجد کل کشور اجرا می کنند و چنان غافلیم که حتی بسیجی های ما و حتی اعضای کانونهای فرهنگی مساجد در این دام می افتند و کسی یادآور نمی شود که مساجد را خالی نباید کرد مخصوصا در عرفانی ترین لحظات عمر یعنی شبهای ماه مبارک رمضان و در نایاب ترین لحظات عمر یعنی دوران پاک جوانی.

***********************************************
پی نوشت:
چقدر زیبا نوشته درد و مصیبتی را که از این ورزش استحماری و جهنمی می کشیم:

نظرات 8 + ارسال نظر
amir دوشنبه 26 تیر‌ماه سال 1391 ساعت 22:33

kiram too ooon maghze tokhmit koonan

amir دوشنبه 26 تیر‌ماه سال 1391 ساعت 22:34

jakeshi az bas

علوی سه‌شنبه 27 تیر‌ماه سال 1391 ساعت 05:31 http://www.altaregh.blogfa.com

جالب بود.احسنت

علوی پنج‌شنبه 29 تیر‌ماه سال 1391 ساعت 22:49 http://www.altaregh.blogfa.com

از پی نوشت ممنونم...
واقعاً موضوع جام رمضان تکانم داد...

علوی پنج‌شنبه 29 تیر‌ماه سال 1391 ساعت 22:58 http://www.altaregh.blogfa.com

پی نوشت جواب پی نوشت !!!

[ بدون نام ] دوشنبه 6 خرداد‌ماه سال 1392 ساعت 22:04

بعضی جاهای دیگه که مطلب زدی انتقادات تندی نوشتم ولی با این مطلبت موافقم

هم از انتقادتان و هم از موافقتتان متشکرم

یه نفر دوشنبه 10 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 12:35

این مشکلات به خاطر قابلیت قابله نه فاعلیت فاعل

با این حساب باید بسیاری از منکرات جامعه را بخاطر قابلیت قابل دانست و از فاعل آنها نهی نکرد مثلا کسی که آمر قتلی بوده است باید گناه را به گردن عامل قتل بیندازد و بگوید که بخاطر قابلیت عامل این قتل صورت گرفته است

یه نفر یکشنبه 16 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 05:14

دوست عزیز این مشکلات که مثلا یکیش جام رمضان باشه با مثالی که شما زدید فرق داره
بازم باید بگم من تنها حرفم اینه که آدم از جایی زمین میخوره که چشماشو می بنده بله درسته که آسفالت نباید چاله چوله داشته باشه اما برا منی که چشام بستس آسفالت و غیر آسفالت فرقی نداره
یا مثلا من آدم شهوت پرستی هستم خب حالا هر چه قدم جامعه پاک باشه من بازم راه کج رو در پی می گیرم و بقیه می تونن از این نقطه ضعف من به نفع خودشون استفاده کنن . مثلا به نظرتون اگه هیچ کس جواب این پیامای کاذب که می گن شما برنده شدید رو نمیداد ، این پیاما رواج پیدا می کرد ؟
بله قبول دارم که مراجع قضایی باید جلو این پیاما رو بگیرن اما قبل از اون اگه مردم این نقطه ضعف (مثلا زود باوری) رو نداشتن اصلا کار به مراجع قضایی نمی کشید و کلاهبرداری در نطفه خفه می شد .
به قول کسی خر برا سوار شدنه و بلا نسب ، بعضیامون همش خر بازی در میاریم ...

حرف شما را کاملا و صد در صد قبول دارم با این توضیح اضافه که مدیران جامعه اسلامی نیز وظیفه دارند از موانع رشدی که نقاط ضعف افراد ضعیف را به فعلیت می رساند جلوگیری کنند مثلا نمی توان مشروب فروشیها را باز کرد و در سینماها فیلمهای مستهجن پخش کرد و در جواب اعتراض مومنین گفت این ایرادات از قابلیت قابله نه فاعلیت فاعل یعنی کسی که مشروب می خوره و فحشا را در جامعه علنی می کند تقصیر خودشه که نمی تونه جلوی نفسشو بگیره و مسئولین وظیفه ای در این زمینه ندارن
منظورم اینه که همه را نباید از قابلیت قابل دانست بلکه فاعلیت فاعل را هم در نظر گرفت
بازم می گم که با نظر شما کاملا موافقم موفق و موید باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد