و ان یکاد الذین کفروا

بسم الله الرحمن الرحیم


هدف  یادداشت زیر به هیچ عنوان خدای نکرده توهین و اهانت به آیات مقدس و نورانی قرآن مجید نیست بلکه رفتاری را که در برابر این آیات نورانی و مقدس در پیش گرفته ایم نقد میکند. به نظر حقیر تک تک آیات نورانی این کتاب باعظمت و آسمانی ، پاک و مقدس و مطهر هستند . هرچند طبق روایات معتبر ، فضیلت برخی سوره ها و برخی آیات نسبت به سوره ها و آیات دیگر بیشتر است .


این روزها هرجا سر بزنید و تقریبا به هر مغازه و منزلی وارد شوید یک آیه شریفه را در قالب تابلو فرش یا قاب عکس و ... می بینید . آیه شریفه :« و ان یکاد الذین کفروا لیزلقونک بابصارهم لما سمعوا الذکر و یقولون انه لمجنون و ما هو الا ذکر للعالمین » که تقریبا همه ما آن را از بس همه جا دیده ایم حفظ  کرده ایم.



مفسرین در تفسیر آیه مذکور سه احتمال داده اند : 

1- نگاههای از روی نفرت و عصبانیت کفار به پیامبر اسلام که انگار با نگاهشان می خواهند پیامبر عظیم اسلام را نابود کنند.

2- قدرتی که در چشم برخی افراد خاص وجود داشت و با استفاده از آن قدرت مرموز می خواستند به پیامبر عظیم اسلام  ضرری برسانند.

3- و عده ای دیگر منظور از این جمله را همان مفهوم عامه چشم زدن تعبیر کرده اند. این افراد بر این اعتقادند که این دو آیه اشاره به تضاد بین حرفهای کافران را نشان میدهد به طوری که از یکسو از شنیدن آیات قران چنان شگفت زده می شوند که از تعجب نزدیک است پیامبر را چشم بزنند اما از طرف دیگر حرفهایش را تکذیب کرده و او را دیوانه می نامند.


اینکه در برابر دفاع از چشم زخم استفاده یا همراه داشتن آیه و ان یکاد اثری دارد یا نه باز روایات مختلف است:


 طبق نقل مرحوم کلینی در کتاب کافی و همچنین تفسیر روح البیان اثر ابوالفداء اسماعیل حقی و تفسیر ابن کثیر ،روایتی از پیامبر اسلام و یا امامان شیعه مبنی بر تاثیر این دعا در برابر چشم زخم در دست نمی‌باشد و تنها در روایتی آمده است که پیامبر اسلام، هنگام تعویذ حسنین علیهما السلام یا افرادی دیگر از چشم‌زخم، به اذکار دیگری غیر از این آیه توسّل می‌جستند.


به نوشته تفسیر مجمع البیان تنها کسی که اعتقاد داشت این آیه در برابر چشم زخم موثر است حسن بصری بود. ( حسن بصری فقیه مفسد و گمراه زمان امام سجاد علیه السلام است که بارها با لعن و عتاب اهل بیت علیهم السلام مواجه شده است و طبق نقل علما از پایه گذاران فرقه منحرف تصوف و از دشمنان ائمه اطهار بود) 


فارغ از اینکه این آیه در برابر چشم زخم تاثیر دارد یا نه یک بحث مهم پیش می آید و آن اینکه چرا از بین هزاران آیه شریف قرآن ، توجه بسیار افراطی و فراوان به این آیه در بین مردم به عمل می آید. انگار همه در پی چشم زخم زدن به دیگران هستند و همه خود را مسلح به یک سلاح محکم کرده اند که چشم همسایگان و دوستان و فامیل را که چشم دیدن آنها را ندارند درآورند.


معنی مستقیمی که در برابر مشاهده این توجه بیش از حد به این آیه شریفه به دست می آید این است که ای همسایه ، ای خویشاوند ، ای مهمان و ... تو می خواهی زندگی مرا چشم بزنی ولی کور خوانده ای من با این آیه مانع این کار می شوم.


در حال که گفتیم تنها برخی تفاسیر معنی چشم زخم را برای این آیه قائل شده اند و تنها یک روایت ضعیف از یک فرد نامعتبر ، این آیه را در برابر چشم زخم موثر دانسته است.


این در حالی است که سایر آیات باعظمت قرآن مجید مهجور مانده اند و کل استفاده ای که از قرآن می شود در مراسمات ختم یا سر سفره عقد و امثال اینهاست. و انگار قرآن نازل شده است که فقط در مراسمات ختم و قبرستانها برای مرده ها قرائت شود و تنها کاربرد قرآن علاوه بر برخی مراسمات، استفاده از آیه و ان یکاد آن برای دفاع در برابر اطرافیان شریر است.


و چقدر خوب می شد که آیاتی مانند آیت الکرسی - یا ان اکرمکم عندالله اتقیکم- یا الم یعلم بان الله یری - یا الم یان للذین آمنوا ان تخشع قلوبهم لذکر الله - یا احسب الناس ان یترکوا ان یقولوا آمنا و هم لایفتننون - یا امثال این آیات زیبا و تاثیر گذار، زینت بخش در و دیوار خانه ها و مغازه ها می شد. و با توجه همه جانبه به همه آیات قرآن ( نه فقط و ان یکاد ) و عمل به آنها طوری نمی شد که فردای قیامت رسول بزرگوار اسلام  لب به شکوه باز کند و بگوید: «  یَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هَذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا »


پی نوشت :

یکی از دوستان لطف فرموده و به احادیثی در بحار الانوار اشاره کرده اند که تکلیف مومنین را در مقابله با چشم زخم  بیان می کند : (بحارالانوار، ج 60 ، ص 25 و 26).

الف) یاد کردن خداوند؛ از امام صادق(ع) روایت شده است: «هر کس از سیرت و صورت برادر مسلمانش خشنود شود، خدا را یاد کند؛ زیرا وقتی خداوند را به یاد آورد ضرری به برادر مؤمنش نمیرسد»،  
ب ) گفتن «تبارک اللّه‏ احسن الخالقین؛ امام صادق(ع) فرمود: «کسی که چیزی از برادرش او را متعجب ساخت این جمله را بگوید، زیرا چشم‏زخم حق است»، 
ج ) گفتن «امنتُ باللّه‏ و صلی اللّه‏ علی محمد و آله»؛ پس از آن اثر چشم‏زخمی خنثی میگردد. 
د ) قرائت سوره «ناس» و «فلق» هنگام ترس از چشم‏خوردن، (بحارالانوار، ج 92). 
ه ) نوشتن سوره‏های «حمد»، «اخلاص»، «ناس»، «فلق» و «آیة‏الکرسی» در ورقه‏ای و به همراه داشتن آن، (همان، ص 25). 
و ) قرائت سه مرتبه ذکر «ماشاءاللّه‏ لاحول ولا قوة الا باللّه‏ العلی العظیم» به هنگام ترس از چشم خوردن یا چشم زدن، (همان، ص 26). 

نظرات 8 + ارسال نظر
ads8565 یکشنبه 7 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 22:15

ارسال پیام تبلیغاتی شما به بیش از 20.000 هزار کاربر تراوین

حرف تو دوشنبه 15 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 12:46 http://harfeto.ir

سلام و خدا قوت

این مطلب شما در سایت "حرف تو" منتشر شد

آدرس: http://harfeto.ir/?q=node/1906

با لینک سایت حرف تو وبلاگ نویسان ارزشی را حمایت کنید

در صورت تمایل هنگام به روز شدن وبلاگ خود، ما را مطلع سازید.

یا علی مدد

[ بدون نام ] سه‌شنبه 16 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 09:57

سلام
نکات قابل تاملی را اشاره کردید. اما چرا طرح وبلاگتون غیر بومی و فرنگیه؟؟؟؟

عرش چهارشنبه 17 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 14:41 http://arsh.mihanblog.com

سلام
وبلاگتان واقعا مطالب آموزنده و مفیدی دارد. استفاده کردیم

خداوند به شما خیر دهد

اسکندر مرادی دوشنبه 21 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 21:03 http://www.quranmizan.com

بسم الله
سلام
نمی توان آیه 51 سوره القلم را تاییدی بر چشم زخم دانست.چشم زخم اگر صحت داشته باشد با عین انجام میشود نه با بصر و بصیرت. مثلا أنهم یکادون یصیبونک بالعین‏ نیست.

از طرف دیگر آیات قبل که به رسول الله دستور میدهند که مثل حضرت یونس (صاحب الحوت) نباشد چه ربطی به چشم زخم دارند؟آیا چشم زخم باعث شده بود که حضرت یونس از قوم خود بگریزد یا نفهمی و کج فهمی قومش او را عصبانی کرده بود؟در اوایل سوره قلم میفرماید: فستبصر و یبصرون بایکم المفتون. این کار یعنی تشخیص مفتون بودن یا نبودن با چشم نیست با درک و فهم است.در انتهای سوره نیز با بصیرت روبرو هستیم.این جمله آخری دقیق نیست باید گفته شود در انتهای سوره با "ابصار" روبرو هستیم.در هر دو قسمت با تحلیل درست حاصل از دیدن روبرو هستیم.تفاوت در این است که در اوایل سوره با تداوم آن و در اواخر با رخداد لحظه ای آن روبروییم.تداوم یک صفت مهم و شاخص برای موصوف است...
والسلام
quranmizan.com

خیلی ممنون
واقعا استفاده کردیم

الی یکشنبه 27 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 17:22

الف) یاد کردن خداوند؛ از امام صادق(ع) روایت شده است: «هر کس از سیرت و صورت برادر مسلمانش خشنود شود، خدا را یاد کند؛ زیرا وقتی خداوند را به یاد آورد ضرری به برادر مؤمنش نمیرسد»، (بحارالانوار، ج 60 ، ص 25).
ب ) گفتن «تبارک اللّه‏ احسن الخالقین؛ امام صادق(ع) فرمود: «کسی که چیزی از برادرش او را متعجب ساخت این جمله را بگوید، زیرا چشم‏زخم حق است»، (همان، ص 26).
ج ) گفتن «امنتُ باللّه‏ و صلی اللّه‏ علی محمد و آله»؛ پس از آن اثر چشم‏زخمی خنثی میگردد.
د ) قرائت سوره «ناس» و «فلق» هنگام ترس از چشم‏خوردن، (همان، ج 92).
ه ) نوشتن سوره‏های «حمد»، «اخلاص»، «ناس»، «فلق» و «آیة‏الکرسی» در ورقه‏ای و به همراه داشتن آن، (همان، ص 25).
و ) قرائت سه مرتبه ذکر «ماشاءاللّه‏ لاحول ولا قوة الا باللّه‏ العلی العظیم» به هنگام ترس از چشم خوردن یا چشم زدن، (همان، ص 26).
اما نکته ای که قابل ذکر می باشد این است که واقعیت داشتن چشم زخم منافاتی با اراده و خواست و قدرت خداوند ندارد بلکه این مسأله نوعی قدرت ماوراء الطبیعه است که خداوند آن را قرار داده مانند بسیاری از کارهای دیگر که به واسطه تربیت و قدرت روح آدمی قابل تحقق است.در رابطه با آیه و ان یکاد الذین ... باید توجه داشت که خواندن آن در روایات سفارش شده است.

متشکرم اما بهتر مطالعاتتون رو بیشتر کنین به علاوه در مورد استفاده از دیگر آیات شریفه ی قرآن نکته ی خوبی رو مطرح کردین...

با تشکر از شما
خوشحال می شوم اگر روایتی مبنی بر سفارش به خواندن آیه و ان یکاد سراغ دارید ذکر بفرمایید

کوثر شنبه 9 مرداد‌ماه سال 1395 ساعت 15:03

سلام
این یکی را اشتباه کردی
این ایات و برخی دیگر برای جلوگیری از چشم زخم است و حقیقت دارد زیرا برخی موجهای منفی وجود دارد که آسیب می زند و تاثیر معنوی آیات بسیار بیشتر از تاثیر ظاهری آنهاست لذا همانطور که در سوره یاسین پیامبر با خوانده یک ایه توانست خود را از نظرهای کفار مخفی بدارد و او را ندیدند لذا می شود با یک آیه از چشم نظر خود را محفوظ داشت

بیایید قرار بگذاریم که حرف بی سند و بی منبع نزنیم
مثلا من اگر از آیه ای خوشم بیاید و بگویم این آیه برای رفع فلان مشکل یا درد موثر است آیا از بنده سند و روایت و منبع این ادعا را نمی خواهند
پس به صرف این که عبارت لیزلقون بابصارهم در این آیه آمده نمی توان حکم به تاثیر آن در برابر چشم زخم داد در حالی که حتی یک روایت ولو ضعیف نیز این ادعا را تایید نمی کند و در روایاتی که برای مقابله با زخم چشم از معصومین ذکر شده است موارد و را ه کارهای متعددی فرموده اند اما کوچکترین اشاره ای به خواندن این آیه در بین فرمایشات آنها نیست

محمدرضا جعفری سه‌شنبه 22 فروردین‌ماه سال 1402 ساعت 20:11

با سلام
به نظر من کسانی که بخواهند هدایت بشوند میشوند و کسانی که در گمراهی باشند همانند مشرکان
راه به هدایت نخواهند برد
بنده با توجه به مطالعاتی که داشتم در مورد این آیه شریفه و ان یکاد این آیه اصلا بر موضوع دیگری دلالت دارد با توجه به آیه ها ی قبل و بد از آن*
ولی گویاعموم مردم بدون سند و فقط از روی عادت به چشم زخم در باب این آیه اعتقاد دارند که خب شایدم نتیجه بخش باشد درحالی که با توجه به اسناد و ترجمه و تفسیر دقیق این آیه بر و ان یکاد یعنی نزدیک بود نه اینکه اتفاق افتاد و دوم لیزلونک و ابصارهم یعنی لغزش دیدگان کافران از روی خشم و حسد
ولی ب اشتباه عده زیادی فهیم بدون مطالعه و تحقیقات
فقط میپذیرند مانند خیلی از بلاهایی که در دهه اخیر با افکار شرک آلود بر سر خودمان آورده ایم
در بحث اقتصادی و ...
از سایت و اعضای سایت کمال تقدیر و تشکر را دارم
به امید عمیق تر فکر کردن و تدبر در آیات شریف قران برای خوشبختی در دنیا و آخرت
اجرکم عندالله...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد