خود باختگی فرهنگی

بسم الله الرحمن الرحیم


خلق را تقلیدشان بر باد داد 

ای دو صد لعنت بر این تقلید باد


شاید بعضی ها شعر فوق را دلیلی بر رد مساله تقلید از مراجع عظام تقلید بدانند ولی مطمئنا منظور مولانا این نوع تقلید نیست چون تقلید از مراجع دقیقا رجوع به متخصص دینی و استفاده از علم آنها و درست مانند مراجعه بیمار به پزشک و محصل به معلم است . با توجه به حکایتی که مولانا قبل از این بیت ارائه می کند منظور شاعر تقلید کورکورانه ای است که برخی ها بدون دانستن حکم کاری فقط از روی دست دیگران یاد می گیرند و خودباختگی و بی اطلاعی خود را به راحتی به نمایش می گذارند. متاسفانه برخی از این انواع تقلیدهای کورکورانه چنان در سطح جامعه رواج یافته است که حتی بخشهای دولتی و رسمی و فرهنگی کشور را نیز در بر گرفته است. در ذیل دو نمونه را بررسی می کنیم :

*********************************************************


سوال : چرا کلمه AMBULANCE را در روی خودروهای آمبولانس بر عکس می نویسند؟


جواب : برای این که راننده های جلویی از آینه هایشان کلمه آمبولانس را درست ببینند و به محض مشاهده آن کنار بروند و راه را باز کنند.


سوال : مگر زبان رسمی کشور فارسی نیست و مگر اکثریت قریب به اتفاق رانندگان ، از خط فارسی استفاده نمی کنند و با این خط آشنایی ندارند؟ پس چه لزومی دارد که حتما کلمه انگلیسی آمبولانس برعکس نوشته شود؟ آیا کلمه فارسی آمبولانس را برعکس بنویسند سریعتر اثر نمی کند؟ و مثلا رانندگانی که با زبان انگلیسی آشنایی ندارند راحت تر متوجه نمی شوند؟


جواب : تقلید کورکورانه از خودروهای آمبولانس خارجی


 - جالب اینجاست که همانطور که در عکس هم مشاهده می کنید کلمه آمبولانس فارسی به صورت ریز و بدون در نظر گرفتن آینه خودروی روبرویی،  ولی کلمه AMBULANCE درشت و برعکس نوشته شده است. انگار در یک کشور انگلیسی زبان زندگی می کنیم. و یا انگار قرار است این آمبولانسها به یک کشور انگلیسی زبان اعزام شده و در آنجا سرویسدهی کنند.


***************************************************

سوال : اصطلاحاتی مانند , arrangement, vocal by ، fit by, singer  و امثالهم که جدیدا بسیاری از خواننده های موسیقی پاپ در بین آهنگهایشان به کرٌات استفاده می کنند به چه معناست ؟


جواب : به معنی خواننده ، تهیه کننده ، تنظیم کننده موسیقی و ... است. 


سوال : آیا خواننده ها آثارشان را برای مخاطبین فارسی زبان ایرانی نمی خوانند پس چرا معرفی آثارشان به زبان بیگانه انگلیسی انجام می گیرد؟


جواب : خودباختگی فرهنگی 


- آیا خواننده های انگلیسی زبان هم برای معرفی آثارشان از جملات فارسی استفاده می کنند؟  یا فقط ما خودمان را آن قدر عقب افتاده و امل می دانیم که برای معرفی اثری که کلیه عوامل آن از قبیل شاعر و آهنگ ساز و خواننده و مهم تر از همه مخاطب آن فارسی زبان هستند از جملات زبان بیگانه انگلیسی استفاده می کنیم؟



نظرات 2 + ارسال نظر
حرف تو دوشنبه 15 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 12:58 http://harfeto.ir

سلام و خدا قوت

این مطلب شما در سایت "حرف تو" منتشر شد

آدرس: http://harfeto.ir/?q=node/1907

با لینک سایت حرف تو وبلاگ نویسان ارزشی را حمایت کنید

در صورت تمایل هنگام به روز شدن وبلاگ خود، ما را مطلع سازید.

یا علی مدد

[ بدون نام ] دوشنبه 6 خرداد‌ماه سال 1392 ساعت 21:41

دوست عزیز یکی ازاهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی جلوگیری ازاینجادفرهنگ روبه رشد ودردسرسازاست مثلافیلمهای طنزشبکه های اصلی صداسیما رو نگاه کن درنهایت تبلیغ یک شخص ساده لوح وبیگناه که ازسیاست واحزاب هیچی نمیدونه وهمیشه به شکل عجیبی هم موفقه در راستای این سیاست به خاطرحفظ منافع خودشان زبان درایران به شکل کاملا کلاسیک وبی اهمیت تدریس شدتامبادا عوام الناس که اکثرا دیپلم هستند زبان انگلیسی روخوب یادبگیرند وخدای ناکرده بادشمنان نظام مقدس عموماوآخوندهای سیاسی خصوصا که همه به نوعی حضرت یوسف هستند واززندان به سیاست رسیدند ودشمنان زیادی دارند،ارتباط برقرارنکنند اصلابهتره بجای آژیرهم نعره الاغ پخش شود چون فناوری غربی وازوادی شیاطین واردشده وممکن است به گوش تربیت شدگان نظام آخوندهای سیاسی ناآشنا باشد ،پخش شود،آژیرباعث نزول شیاطین وتزلزل سرمایه های جناح افراطی ازجمله حضرت آقا واطرافیان وقماش مفت خورباشد زیرا آژیربیشترشبیه صدای نسوان است

اتفاقا تاکید بنیانگذار بزرگ نظام حضرت امام خمینی ره این بود که همه به نحو احسن با زبانهای بیگانه مخصوصا زبان انگلیسی آشنایی کامل داشته باشند ولی متاسفانه سیستم غلط آموزشی باعث شد این رهنمود ایشان به نتیجه لازم نرسد هرچند آزمایشگاههای متعدد زبان که مورد تایید نظام و دولت هستند این نقیصه را تا حد زیادی جبران کرده است.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد