بسم الله الرحمن الرحیم
هدف یادداشت زیر به هیچ عنوان خدای نکرده توهین و اهانت به آیات مقدس و نورانی قرآن مجید نیست بلکه رفتاری را که در برابر این آیات نورانی و مقدس در پیش گرفته ایم نقد میکند. به نظر حقیر تک تک آیات نورانی این کتاب باعظمت و آسمانی ، پاک و مقدس و مطهر هستند . هرچند طبق روایات معتبر ، فضیلت برخی سوره ها و برخی آیات نسبت به سوره ها و آیات دیگر بیشتر است .
این روزها هرجا سر بزنید و تقریبا به هر مغازه و منزلی وارد شوید یک آیه شریفه را در قالب تابلو فرش یا قاب عکس و ... می بینید . آیه شریفه :« و ان یکاد الذین کفروا لیزلقونک بابصارهم لما سمعوا الذکر و یقولون انه لمجنون و ما هو الا ذکر للعالمین » که تقریبا همه ما آن را از بس همه جا دیده ایم حفظ کرده ایم.
مفسرین در تفسیر آیه مذکور سه احتمال داده اند :
1- نگاههای از روی نفرت و عصبانیت کفار به پیامبر اسلام که انگار با نگاهشان می خواهند پیامبر عظیم اسلام را نابود کنند.
2- قدرتی که در چشم برخی افراد خاص وجود داشت و با استفاده از آن قدرت مرموز می خواستند به پیامبر عظیم اسلام ضرری برسانند.
3- و عده ای دیگر منظور از این جمله را همان مفهوم عامه چشم زدن تعبیر کرده اند. این افراد بر این اعتقادند که این دو آیه اشاره به تضاد بین حرفهای کافران را نشان میدهد به طوری که از یکسو از شنیدن آیات قران چنان شگفت زده می شوند که از تعجب نزدیک است پیامبر را چشم بزنند اما از طرف دیگر حرفهایش را تکذیب کرده و او را دیوانه می نامند.
اینکه در برابر دفاع از چشم زخم استفاده یا همراه داشتن آیه و ان یکاد اثری دارد یا نه باز روایات مختلف است:
طبق نقل مرحوم کلینی در کتاب کافی و همچنین تفسیر روح البیان اثر ابوالفداء اسماعیل حقی و تفسیر ابن کثیر ،روایتی از پیامبر اسلام و یا امامان شیعه مبنی بر تاثیر این دعا در برابر چشم زخم در دست نمیباشد و تنها در روایتی آمده است که پیامبر اسلام، هنگام تعویذ حسنین علیهما السلام یا افرادی دیگر از چشمزخم، به اذکار دیگری غیر از این آیه توسّل میجستند.
به نوشته تفسیر مجمع البیان تنها کسی که اعتقاد داشت این آیه در برابر چشم زخم موثر است حسن بصری بود. ( حسن بصری فقیه مفسد و گمراه زمان امام سجاد علیه السلام است که بارها با لعن و عتاب اهل بیت علیهم السلام مواجه شده است و طبق نقل علما از پایه گذاران فرقه منحرف تصوف و از دشمنان ائمه اطهار بود)
فارغ از اینکه این آیه در برابر چشم زخم تاثیر دارد یا نه یک بحث مهم پیش می آید و آن اینکه چرا از بین هزاران آیه شریف قرآن ، توجه بسیار افراطی و فراوان به این آیه در بین مردم به عمل می آید. انگار همه در پی چشم زخم زدن به دیگران هستند و همه خود را مسلح به یک سلاح محکم کرده اند که چشم همسایگان و دوستان و فامیل را که چشم دیدن آنها را ندارند درآورند.
معنی مستقیمی که در برابر مشاهده این توجه بیش از حد به این آیه شریفه به دست می آید این است که ای همسایه ، ای خویشاوند ، ای مهمان و ... تو می خواهی زندگی مرا چشم بزنی ولی کور خوانده ای من با این آیه مانع این کار می شوم.
در حال که گفتیم تنها برخی تفاسیر معنی چشم زخم را برای این آیه قائل شده اند و تنها یک روایت ضعیف از یک فرد نامعتبر ، این آیه را در برابر چشم زخم موثر دانسته است.
این در حالی است که سایر آیات باعظمت قرآن مجید مهجور مانده اند و کل استفاده ای که از قرآن می شود در مراسمات ختم یا سر سفره عقد و امثال اینهاست. و انگار قرآن نازل شده است که فقط در مراسمات ختم و قبرستانها برای مرده ها قرائت شود و تنها کاربرد قرآن علاوه بر برخی مراسمات، استفاده از آیه و ان یکاد آن برای دفاع در برابر اطرافیان شریر است.
و چقدر خوب می شد که آیاتی مانند آیت الکرسی - یا ان اکرمکم عندالله اتقیکم- یا الم یعلم بان الله یری - یا الم یان للذین آمنوا ان تخشع قلوبهم لذکر الله - یا احسب الناس ان یترکوا ان یقولوا آمنا و هم لایفتننون - یا امثال این آیات زیبا و تاثیر گذار، زینت بخش در و دیوار خانه ها و مغازه ها می شد. و با توجه همه جانبه به همه آیات قرآن ( نه فقط و ان یکاد ) و عمل به آنها طوری نمی شد که فردای قیامت رسول بزرگوار اسلام لب به شکوه باز کند و بگوید: « یَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هَذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا »
پی نوشت :
یکی از دوستان لطف فرموده و به احادیثی در بحار الانوار اشاره کرده اند که تکلیف مومنین را در مقابله با چشم زخم بیان می کند : (بحارالانوار، ج 60 ، ص 25 و 26).
الف) یاد کردن خداوند؛ از امام صادق(ع) روایت شده است: «هر کس از سیرت و صورت برادر مسلمانش خشنود شود، خدا را یاد کند؛ زیرا وقتی خداوند را به یاد آورد ضرری به برادر مؤمنش نمیرسد»،
ب ) گفتن «تبارک اللّه احسن الخالقین؛ امام صادق(ع) فرمود: «کسی که چیزی از برادرش او را متعجب ساخت این جمله را بگوید، زیرا چشمزخم حق است»،
ج ) گفتن «امنتُ باللّه و صلی اللّه علی محمد و آله»؛ پس از آن اثر چشمزخمی خنثی میگردد.
د ) قرائت سوره «ناس» و «فلق» هنگام ترس از چشمخوردن، (بحارالانوار، ج 92).
ه ) نوشتن سورههای «حمد»، «اخلاص»، «ناس»، «فلق» و «آیةالکرسی» در ورقهای و به همراه داشتن آن، (همان، ص 25).
و ) قرائت سه مرتبه ذکر «ماشاءاللّه لاحول ولا قوة الا باللّه العلی العظیم» به هنگام ترس از چشم خوردن یا چشم زدن، (همان، ص 26).
بسم الله الرحمن الرحیم
خلق را تقلیدشان بر باد داد
ای دو صد لعنت بر این تقلید باد
شاید بعضی ها شعر فوق را دلیلی بر رد مساله تقلید از مراجع عظام تقلید بدانند ولی مطمئنا منظور مولانا این نوع تقلید نیست چون تقلید از مراجع دقیقا رجوع به متخصص دینی و استفاده از علم آنها و درست مانند مراجعه بیمار به پزشک و محصل به معلم است . با توجه به حکایتی که مولانا قبل از این بیت ارائه می کند منظور شاعر تقلید کورکورانه ای است که برخی ها بدون دانستن حکم کاری فقط از روی دست دیگران یاد می گیرند و خودباختگی و بی اطلاعی خود را به راحتی به نمایش می گذارند. متاسفانه برخی از این انواع تقلیدهای کورکورانه چنان در سطح جامعه رواج یافته است که حتی بخشهای دولتی و رسمی و فرهنگی کشور را نیز در بر گرفته است. در ذیل دو نمونه را بررسی می کنیم :
*********************************************************
سوال : چرا کلمه AMBULANCE را در روی خودروهای آمبولانس بر عکس می نویسند؟
جواب : برای این که راننده های جلویی از آینه هایشان کلمه آمبولانس را درست ببینند و به محض مشاهده آن کنار بروند و راه را باز کنند.
سوال : مگر زبان رسمی کشور فارسی نیست و مگر اکثریت قریب به اتفاق رانندگان ، از خط فارسی استفاده نمی کنند و با این خط آشنایی ندارند؟ پس چه لزومی دارد که حتما کلمه انگلیسی آمبولانس برعکس نوشته شود؟ آیا کلمه فارسی آمبولانس را برعکس بنویسند سریعتر اثر نمی کند؟ و مثلا رانندگانی که با زبان انگلیسی آشنایی ندارند راحت تر متوجه نمی شوند؟
جواب : تقلید کورکورانه از خودروهای آمبولانس خارجی
- جالب اینجاست که همانطور که در عکس هم مشاهده می کنید کلمه آمبولانس فارسی به صورت ریز و بدون در نظر گرفتن آینه خودروی روبرویی، ولی کلمه AMBULANCE درشت و برعکس نوشته شده است. انگار در یک کشور انگلیسی زبان زندگی می کنیم. و یا انگار قرار است این آمبولانسها به یک کشور انگلیسی زبان اعزام شده و در آنجا سرویسدهی کنند.
***************************************************
سوال : اصطلاحاتی مانند , arrangement, vocal by ، fit by, singer و امثالهم که جدیدا بسیاری از خواننده های موسیقی پاپ در بین آهنگهایشان به کرٌات استفاده می کنند به چه معناست ؟
جواب : به معنی خواننده ، تهیه کننده ، تنظیم کننده موسیقی و ... است.
سوال : آیا خواننده ها آثارشان را برای مخاطبین فارسی زبان ایرانی نمی خوانند پس چرا معرفی آثارشان به زبان بیگانه انگلیسی انجام می گیرد؟
جواب : خودباختگی فرهنگی
- آیا خواننده های انگلیسی زبان هم برای معرفی آثارشان از جملات فارسی استفاده می کنند؟ یا فقط ما خودمان را آن قدر عقب افتاده و امل می دانیم که برای معرفی اثری که کلیه عوامل آن از قبیل شاعر و آهنگ ساز و خواننده و مهم تر از همه مخاطب آن فارسی زبان هستند از جملات زبان بیگانه انگلیسی استفاده می کنیم؟